これまでは海賊問題といえばマラッカ海峡の海賊であったが、最近のソマリア海賊の猖獗は単に海運に関わる問題ではなく、一国のライフラインにも関わる深刻なものである。
英国人2名が乗っているVLCC Sirius Star(318,000DWT)が乗っ取られ、乗組員の身代金が要求されているが、英国政府は身代金支払い交渉の可能性を否定している。
このため、二人が所属している英国船舶職員組合の代表でもある英国代表はIFSMAが早急に何らかの具体的なステップを取るように強く要請した。
議論の過程で取り上げられた対策の中には、船員の武装ないしは武装した警備員の配置、乗組員の増強、また乗組員の過分なセキュリティ責任を要求する現行のISPSコード(船舶保安国際コード)の見直しなどがあった。
審議の結果、理事会の翌日(11月26日)から開催されるIMOのMSC(海上安全委員会)の冒頭に特に発言を求め、大要下記のようなステーツメントを発表することとした。
もちろん船員の武装化は強く否定されている。
またこれをベースに国連の事務総長にもIFSMAの名前で手紙を書くことも合意された。
ここでは敢えて英文案のままにしておく。
IFSMA is most concerned with the rising incidents of piracy but wishes to state that it is not in favour of providing the seafarers with firearms.
A more defensive mechanism would be a convoy system escorted by naval vessels, provided the assembly point is in itself a safe area.
IFSMA also believes that in the interest of world trade as many nations as possible should, under a U.N. Mandate, provide military cover with naval vessels in the areas of piracy.
We would also encourage Flag States to issue safety policy recommendations which owners should encourage their officers to abide by.
Finally it is IFSMA’s view that the only long term solution to piracy is through the United Nations for an international drive to bring political stability to those countries that are harbouring pirates.
|
|